![]() |
Charles & Ray Krześlarscy |
Time-Life był wtedy najwyższym drapaczem chmur, a jego lobby należało do najbardziej prestiżowych. Amerykańskie społeczeństwo nie mające jednak oporów przed szybkim przejmowaniem ciekawych rozwiązań i dostosowywaniem ich do własnych przestrzeni życiowych sprawiło, że w stosunkowo krótkim czasie ekskluzywne meble stały się klasykami modernistycznego wzornictwa.
Kurator jednego z nowojorskich muzeów zamówił dwa krzesła dla swoich dzieci. Gdy spytano go czy to prezenty z okazji ukończenia przez nie szkoły, odparł, że mają dopiero po 3 i 5 lat, ale bardzo mu zależy by mogły dorastać pośród czegoś naprawdę dobrego i by dostały wartościowe przedmioty, które będą mogły mieć przy sobie przez całe życie.
Orzechowe krzesła do dziś są reprodukowane na licencji i wg oryginalnych założeń w fabryce Herman Miller, która także za życia Eamsów pomogła wypromować i rozpowszechnić ich meblarskie projekty. Ich kształt, który może służyć zarówno jako stolik, krzesło czy równie dobrze fikuśną podstawkę pod kwiaty.
W projekcie Eamsów widać silną inspirację afrykańskimi stołkami, które podobnie jak meble w Ameryce lat 60-tych były ważnym wyznacznikiem statusu społecznego członków lokalnych plemion.
![]() |
Model krzesła zwany Chigaro afrykańskiego plemienia Tonga |
Współcześnie firma Herman Miller stara się kultywować swoją całkiem bogatą spuściznę XX-wiecznego wzornictwa przemysłowego biorąc co roku na tapetę projektanta-ikonę i tworząc wariację na temat. W roku 2009 wzrok rady nadzorczej skierował się szczęśliwie ku twórczości Eamsów.
![]() |
Charles i Ray Eames w swoim studiu podczas realizacji filmu animowanego Tocatta for toy train (http://www.youtube.com/watch?v=oorg2q0D8hs) |
Stali lelefantowi czytelnicy jak i admiratorzy twórczości Ray i Charlesa Eamesów mogą pamiętać wcześniejsze teksty związane z ich projektowym oeuvre jak i fakt, że byli gorliwymi kolekcjonerami zabawek, które trzymali zarówno w swojej pracowni jak i w domu.
Niektórzy być może pamiętają także film Bąki (ang. Tops) zrealizowany przez Eamsów, którego głównym tematem jest opowieść o medytacyjnej wręcz przyjemności z obserwacji zapętlonego ruchu obracającego się bączka:
James Klein i David Reid, założyciele mieszczącego się na nowojorskim Brooklinie studia porcelany KleinReid, w subtelny i synergiczny sposób połączyli obydwa projekty Eamsów - krzesła i kinetyczną sztukę ukrytą w ruchu obrotowym - tworząc, także z drewna orzechowego, trzy warianty bączków stanowiących ich odpowiedź na zadanie zwarte w temacie Herman Miller Select 2009 Edition.
Ich popularność sprawiła, że doczekały się reedycji i drugiego kompletu:
Zabawki nie są tak niewinne na jakie wyglądają.
Zabawki i gry stanowią preludium do poważnych idei.Te słowa Charlesa Eamesa znajdują oddźwięk w teoriach psychologów, którzy twierdzą, że podczas zabawy mózg jest w stanie podążyć po niespotykanych wcześniej ścieżkach generując nowe i twórcze pomysły.
Dodatkowo inspiracyjny ciąg: afrykańskie stołki - krzesła Eamsów dla Time-Life Building - bączki od studia KleinReid, jest interesującym przykładam na etapowy rozwój, w którym idee nadbudowują się, stale poszerzając coś co nazywamy powszechnie kulturą. Gdyby nie było odniesień do tego co powstało wcześniej, z dużym prawdopodobieństwem kręcilibyśmy się w miejscu jak bączki, a w tym przypadku byłby to chyba najmniej pożądany efekt.
Źródła i więcej pod poniższymi odnośnikami:
- http://www.hermanmiller.com/products/seating/stools/eames-walnut-stools.html
- http://www.hermanmiller.com/support-pages/select/herman-miller-select-2009-edition.html
- http://www.bcliving.ca/home/got-game-herman-miller-walnut-tops-bring-beauty-and-brains-to-the-home-or-office
- http://artofafrica.blogspot.com/2011/06/tonga-chigaro-stool-1582-for-african.html