środa, 24 października 2012

Ostatni gasi światło

Lampa-kaczka, 2002 (z serii Śmierć
Śmierć rozumiana jako własny koniec czy utrata kogoś bliskiego z pewnością nie jest zabawna. Samo zjawisko umierania, jako pewien abstrakt, zwłaszcza w momencie, w którym nas bezpośrednio nie dotyczy - już z większym społecznym przyzwoleniem może mieć w sobie pierwiastek humoru, ironii czy wręcz edukacyjnego przesłania.

Mieszkający w Nowym Jorku, wychowany w Londynie, chilijskiego pochodzenia Sebastian Errazuriz (1977) to artysta i projektant, który za pośrednictwem swoich prac stara się przypominać niczym średniowieczne memento mori czy Danse Macabre o tej często trudnej do zaakceptowania dychotomii życie-śmierć. Jego projekty często stanowią - idąc wzorem Duchampa - ready-mades, oderwane od swojego zwyczajowego znaczenia obiekty ustawione/przedstawione w innym kontekście, czy też na wzór filmowego montażu skojarzeń przez zestawienie kilku elementów tworzą u odbiorcy nowe, synergiczne znaczenie odrębne od części składowych.

Guliwer, 2009 (z serii prac o tematyce religijnej)




Kryptonit, 2009 (z serii prac o tematyce religijnej)


Nie nadmuchiwać w samolocie - Chrystus ratunkowy, 2001 (z serii Americana)

Podwójne wieże albo podwójny problem, 2008 (seria Americana)

Plan B, 2009 (z serii prac o tematyce religijnej)


Akcje w przestrzeni publicznej to inny przejaw działalności Errazuriza:

Śmierć jest jedynym pewnikiem w życiu, South Beach, Miami 2009

Pierwotnie hasło akcji, która miała miejsce na niebie i plażach Miami w 2009 roku miało brzmieć WSZYSCY UMRZEMY, jednakże zostało ocenzurowane przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA), która nie zgodziła się na taką treść z obawy na reakcję wypoczywających sobie spokojnie plażowiczów.

Huśtawki życia / Kołysanie się życia (oryg. Life swings), Santiago w Chile, 2004

Powyższe huśtawki to instalacja, która powstała przed centrum rehabilitacyjnym dla niepełnosprawnych dzieci. Zarówno dzieci zdrowe jak i te z różnego rodzaju niepełnosprawnościami mogły wybrać, na której huśtawce wolą się pobujać. Jak zaznacza Sebastian Errazuriz - to wczesny przypominacz o równoległym istnieniu w życiu obydwu tych rzeczywistości.

Próba zrozumienia statystyk, Brooklyn, Nowy Jork, 2009

1100 białych krzyży zostało umieszczonych w okolicy Mostu Brooklińskiego przekształcając wypoczynkową polanę w tymczasowy cmentarz. 1100 to statystyczna liczba określająca ilość osób, które codziennie umierają w Nowym Jorku. Instalacja była próbą zobrazowania i zrozumienia/zaakceptowania życiowych statystyk nie do uniknięcia.



Dla przeciwwagi parę innych projektów Errazuriza mniej bezpośrednio związanych z tematyką umierania:

Tonący w długu, solniczka i pieprzniczka dla firmy Kikkerland

Organiczny kurczak, 2001 (z serii Americana)


Niedźwiedzie futro, 2005 (z serii Duchamp) i krzesło Teddy Bear Chair braci Campana. 2004.

Jak podkreśla Sebastian Errazuriz powyższa kurtka z pluszowych misi to jego ukłon w stronę Campana Brothers - brazylijskich designerskich braci, którzy zaprojektowali wiele mebli z wykorzystaniem pluszaków jako gotowych elementów konstrukcyjnych, jak chociażby krzesło Teddy Bear Chair. To także jego komentarz w dyskusji o modzie na ekologiczne futra z jednej strony, a z drugiej dalsze wykorzystywanie w modzie żywych zwierząt.

Kaczy wiatrak (Duck fan), 2002 (z serii Śmierć)

W wieku 28 lat Sebastian Errazuriz był wraz z braćmi Campana jedynymi żyjącymi artystami z Ameryki Południowej, których prace można było kupić w brytyjskim domu aukcyjnym Sotheby's. Do tej pory młody projektant brał udział w ponad 40 wystawach, a jego prace pojawiły się w trudnej do zliczenia ilości związanych ze sztuką/designem periodyków - w tym w magazynie I.D., który uznał Errazuriza za jednego z głównych wschodzących projektantów.


Źródłą zdjęć i więcej informacji na stronie:
http://meetsebastian.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...